معناي «دين آسان» و مفهوم‌شناسي «تكليف»

حسن رحیم‌پور

هفتمین مقاله از مجموعه مقالات شفاهي رحیم‌پور (ازغدی) به بازکاوی «فطري بودن دين»، معناي «دين آسان» و مفهوم‌شناسي «تكليف» پرداخته و پرسش‌ها و مفاهيمي از اين قبيل را بازخوانی کرده است:

 
 
1- «حنيف و فطري بودن» اسلام، چگونه با «تكليف»گرايي سازگار است؟!
 
2- اگر قرآن کریم فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (بقره(2):185) و شریعت محمدی، شریعت سهله‌ سمحه نامیده می‌شود (بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَة)، چرا «دين آسان» از «جهاد با نفس» و «جهاد اجتماعي» سخن مي‌گويد؟
 
3- گرايشات و استعدادهاي ذاتي انسان در هندسه‌ی اسلامي «تكامل‌گرايي»، چگونه صورت‌بندي شده است؟
 
4- شباهت‌ها و تفاوت‌هاي خداي انبياء، خداي جوكيان و صوفيان و خداي فيلسوفان کدام است و تأثير هر یک از این خداشناسی‌ها در سبك زندگي چیست؟ متافيزيك‌هاي خيالي و ساختگي چه نسبتی با سبك زندگي برقرار می‌کند؟
 
5- بخش دیگری از این پرسش و پاسخ، به معناشناسي مقولاتي چون شادي «دروني شده» و پايا، خدعه با خدا، تعادل و اعتدال‌گرایی در جهان و انسان و جامعه، ابعاد تكامل و چگونگي رفع موانع کمال در جامعه و تاريخ و طبيعت، اعتدال در پاسخ به نیازهای غریزی، كاركرد تكامليِ احكام فقهي و اخلاقي، مفهوم «منكر و معروف» و نسبت آن با معرفت فطری و انكار فطري، پرداخته است.
 
6- مقام و مفهوم «طبیعت» از منظر اسلام چیست و چرا «طبيعت‌شناسي اسلامي»، نه وازنش و ترس از طبيعت و نه پرستش طبيعت؛ نه به معنای گريز از طبیعت و نه بهره‌کشی كافرانه‌ و مسرفانه از طبیعت بلكه شناخت توحيدي طبيعت و به خدمت گرفتن آن در چارچوب عدالت و اخلاق می‌باشد؟ در این منطق، طبيعت، وحشي و بي‌هدف نیست بلکه به مثابه‌ی مخلوق و آيه‌ی خداوند و امانت او بوده كه براي انسان، مسخّر شده است.
 
7- نسبت خدا، انسان و جهان، فاطر و فطرت و مفطور و مفهوم سنّت‌الله و خلق‌الله و تغييرناپذيري آن (تغيير در چارچوب قوانين الاهي يا تغيير قوانين الاهي؟!) از دیگر مواردی است که در این مجموعه، مطمح نظر قرار گرفته است.
 
8- فطري بودن «جهاد»، تقوی و تعديل قواي انساني، مهار ديكتاتوري نفس و تسخير خود، طبيعت و طاغوت‌هاي عالَم، پاسداري از فطرت الاهي بشر، دوسويگي انسان، شرّ بودن "غريزه و لذّت" يا شرّ بودن عدم تعادل در "غريزه و لذّت"؟ تسليم در برابر "خدا" يا تسليم در برابر "طبيعت و جامعه"؟ كنترل خود، جامعه و طبيعت در مسير حقّ و تعادل
 
9- لزوم عصمت و عدالت در حاكميت و امامت بر جامعه بشري و ضرورت شکل‌گیری امت واحده و پیوست جهانی.
 
10- ولايت اشخاص يا ولايت مصاديق ارزش‌ها؟
 
از دیگر سرفصل‌هایی است که در این پرسش و پاسخ 45 دقیقه‌ای، به بحث گذارده شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : معناي دين آسان, مفهوم‌ شناسي تكليف, حسن رحیم‌پور, ,